Співпраця зі стейкхолдерами: відкрита лекція для здобувачів ХПФК
8 листопада 2023 року відбулася відкрита лекція на тему «Метод Гауса розв’язування систем лінійних алгебраїчних рівнянь» для здобувачів другого курсу спеціальності «Комп’ютерна інженерія» Харківського політехнічного фахового коледжу.
У форматі відео конференції із застосуванням платформи Google Meet викладач кафедри автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій Нечитайло Юлія Анатоліївна розповіла, що розв’язання систем лінійних рівнянь має широке застосування в різних областях науки (фізика, хімія, економіка, інженерія, демографія, ігрові задачі тощо). Класичний спосіб розв’язування СЛАР у лінійній алгебрі носить ім’я одного з найвидатніших математиків всіх часів Іоганна Карла Фрідріха Гауса, який жив у XVIII–XIX ст. Але прототип цього методу був описаний задовго до цього. Однією з найбільш відомих і важливих робіт у китайській математиці є “Математичний класик у дев’яти розділах” (九章算术), також відомий як “Книга дев’яти розділів”. Це один з найдавніших математичних творів, що збереглися в Китаї.
Стародавній математичний трактат був написаний у різні історичні періоди, але його текст систематизовано за часів Династії Хань (період 202 до н.е. – 220 рік н.е.). Книга включає різноманітні математичні методи й завдання, що містять арифметику, алгебру, геометрію і теорію чисел.
«Математика в дев’яти книгах» стала важливим внеском у розвиток китайської математики і вплинула на математичну практику в Китаї протягом багатьох століть. Цей трактат містить принципи розв’язування систем лінійних рівнянь методом «фан-чен», тобто шляхом виключення, який вважають попередником способу Гауса.
Метод Гауса, як він широко відомий сьогодні, був розроблений та формалізований Карлом Фрідріхом Гаусом у XIX столітті. Його внесок у розвиток методу та формалізації понять «елементарні перетворення» та «матричне уявлення системи рівнянь», є значним. Видатний німецький математик зробив цей метод широко визнаним у математичному співтоваристві.
На лекції студенти пригадали умови однорідності, сумісності, визначеності й еквівалентності систем лінійних рівнянь та упорядкованості множин чисел, ознайомилися з описом методу Гауса, який містить два кроки: прямий хід (елімінація) для приведення системи до верхньої трикутної форми, зворотний хід (зворотна підстановка) знаходження змінних. Спочатку викладач навела приклад блок-схеми алгоритму метода Гауса, пояснила розв’язування кількох практичних прикладів з використанням цього методу, а потім разом зі здобувачами детально розібрала його застосування на запропонованій студентами системі лінійних алгебраїчних рівнянь.
Завершуючи заняття, викладач наголосила на важливості застосування математичних методів для майбутніх фахівців з комп’ютерної інженерії, побажала усім присутнім здоров’я, Україні – миру, а також запросила студентів після здобуття фахової перед вищої освіти продовжити навчання у Державному біотехнологічному університеті за спеціальностями 123 «Комп’ютерна інженерія» і 174 «Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка», за якими кафедра автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій є випускаючою. На занятті були присутні автор багатьох посібників, підручників і публікацій з методики викладання дисциплін математичного циклу, доцент кафедри математики й економіки фізико-математичного відділення природничо-математичного факультету Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка, кандидат педагогічних наук, доцент Соколенко Лілія Олександрівна й голова циклової комісії природничо-математичних дисциплін Харківського політехнічного фахового коледжу, куратор академічної групи 27-КІ Котова Ольга Миколаївна, які високо оцінили рівень підготовки методичного й дидактичного матеріалу та проведення заняття.
Співпраця кафедри АКІТ ДБТУ зі стейкхолдерами продовжується!
Завідувач кафедри, доц. Демченко К.В.